Moskwa

W Moskwie lądujemy coś około 21.00.

Kolejny samolot, już docelowo na Kaukaz, a konkretnie do miejscowości Mineralne Wody mamy dopiero około 6.00 rano. Pozostaje pytanie – Cóż robić w takiej sytuacji… albo drzemka na lotniskowej ławce, albo robimy akcję TAXI i jedziemy na nocne zwiedzanie Moskwy. Wybraliśmy bramkę nr.2. Wychodzimy przed terminal, przy którym dosłownie roi się od pseudo taksówkarzy i jednego takiego, któremu dobrze z oczu patrzyło przyatakowaliśmy;
  • zawieziesz nas do centrum?
  • nie ma problemu
  • a przyjedziesz po nas o 4.30 rano co zdążymy na samolot?
  • jak zapłacicie całość, to przyjadę…
Sytuacja lekko podbramkowa, bo gość chce za cały kurs, a my pewności żadnej nie mamy, że po nas przyjedzie. Chwila zadumy, i… kto nie ryzykuje, ten szampana nie pije, w tym przypadku Moskwy nie zwiedza!!!
  • ok, niech będzie, ale na pewno po nas przyjedziesz?
  • wy się nie bójcie, przyjadę na pewno!
No to kasa w rąsię, znak taxi do bagażnika i pojechali na Moskwę…
Zapraszam na nocną odsłonę stolicy Rosji, a w zasadzie jej części – Kremla, gdyż na więcej czasu nam nie starczyło.
Nie za bardzo umiem robić nocne zdjęcia, ale wydaje mi się, że te kilka, które za chwilę obejrzysz, dadzą Ci jakiś obraz i być może gdy wojna się skończy, wybierzesz się do Moskwy 🙂

Mieliśmy dosłownie tylko kilka godzin.

Z lotniska wbrew pozorom jest kawałek do celu. Jako, że czasu wbrew pozorom wcale nie mieliśmy aż tak dużo, to skupiliśmy się na zwiedzeniu Kremla. Spróbujmy sobie przy okazji przybliżyć to miejsce.
Kreml moskiewski to ufortyfikowany kompleks w sercu Moskwy. Obejmuje pięć pałaców i cztery sobory, które są otoczone murem z symbolicznymi wieżami. Zbudowano je według projektu włoskich mistrzów. Ta historyczna atrakcja służyła jako rezydencja wielu rosyjskim władcom. Zwiedzając Kreml można (było) wybrać się na wycieczkę z przewodnikiem po Zbrojowni, przejść się po placu Czerwonym lub odwiedzić Ogród Aleksandra.

W języku rosyjskim słowo kreml oznacza gród warowny z siedzibą władcy, który znajduje się na terenie miasta.

Najbardziej znany jest oczywiście Kreml Moskiewski, a jego charakterystyczne wieże i cerkwie zna praktycznie każdy mieszkaniec świata. Kreml Moskiewski stał się synonimem samej Rosji i rosyjskiej władzy. To tu swoją siedzibę ma Prezydent tego kraju i tu podejmowane są najważniejsze decyzje dotyczące państwa.

Łączna długość murów wynosi 2235 metrów, a wysokość waha się od 5 do 19 metrów.

W najgrubszym miejscu fortyfikacje mają grubość 6,5 metra, a dwadzieścia okazałych wież obronnych rozmieszczonych jest wzdłuż całej długości murów.
Zespół budowli Kremla położony jest na wzgórzu, na planie trójkąta. Rzeka Moskwa opływa go na południu, a na wschodzie graniczny z nim Plac Czerwony i słynny Sobór Wasyla Błogosławionego, z charakterystycznymi, różnokolorowymi kopułami. Po zachodniej stronie rozciąga się z kolei Ogród Aleksandrowski – pierwszy publiczny park Moskwy.
Wewnątrz murów obronnych Kremla znajduje się kilka pałaców z różnych epok, Arsenał i Skarbiec oraz liczne budynki sakralne. Najnowszym budynkiem jest otwarty w 1961 roku Kremlowski Pałac Zjazdów (znany też jako Państwowy Pałac Kremlowski). Ze względów praktycznych, na terenie twierdzy wybudowano lądowisko dla helikopterów, którym podróżują członkowie władz państwa.

Wewnątrz murów Kremla, na Placu Soborów mieszczą się liczne, zabytkowe obiekty sakralne.

Wśród nich wyróżniają się Sobór Uspieński, Sobór Archangielski i Zwiastowania, a także Cerkwie Dwunastu Apostołów i Złożenia Szat.
Sobory, oprócz funkcji czysto religijnej, odgrywały od stuleci bardzo ważną rolę w życiu Rosji. To tutaj odbywały się koronacje carów, ich zaślubiny i pochówki. W nich także odbywały się nabożeństwa dziękczynne po wygranych bitwach. Sobór Zwiastowania pełnił też dodatkową funkcję, będąc prywatną kaplicą rodzin carskich.

Sobór Wasyla Błogosławionego

To, że jest piękny, nie podlega dyskusji. Zawsze chciałem Go zobaczyć i szkoda tylko, że nie było dane zajrzeć do środka. Chyba niewiele jest budowli na świecie, które aż tak bardzo zapadają w pamięć, tym bardziej,  że wokół świątyni narosło wiele intrygujących opowieści…
Iwan Groźny kazał oślepić budowniczych, żeby już niczego tak pięknego nie wymurowali,  Napoleon chciał ją wywieźć do Paryża, a w czasach ZSRR uratował ją sam Józef Stalin…
Ale;
Iwan Groźny stworzył symbol dzisiejszej Moskwy po to, żeby upamiętnić podbój i aneksję chanatu kazańskiego. Według bardziej krwawej wersji decyzją cara miano wymordować wszystkich robotników, a ich zwłoki zakopać w głębokim dole wydrążonym pod świątynią.
Budowę obiektu składającego się z dziewięciu cerkwi, wybudowanych na jednym fundamencie i połączonych podziemnymi przejściami, ukończono w 1561 roku. Mieszkańcy Moskwy zawsze kochali swój niesamowity zabytek, nazywając go, ze względu na bajeczne formy -„Kamiennym kwiatkiem” lub „Gorejącym krzewem”.
Sam patron sakralnej budowli również należał do postaci nietuzinkowych.
Wasyl Błogosławiony był bowiem bożym szaleńcem, który zarówno w lecie, jak i w zimie włóczył się po placu Czerwonym w łachmanach i wygłaszał nabożne teksty. Przewidywał również przyszłość. Pieniądze, które dostawał od ludzi rzucał przez prawe ramię w miejsce, gdzie później, po jego śmierci, postawiono chlubę Rosji.

Cała historia Kremla moskiewskiego zaczęła się w XII wieku.

Wtedy to Kreml był drewnianą basztą, zniszczoną przez najazdy Mongołów w XIII wieku. Oczywiście Kreml został odbudowany i już w XV wieku został siedzibą książąt moskiewskich. Następnie Car Iwan III Wielki sprowadził do Rosji włoskich architektów, którzy na jego polecenie zaprojektowali i wybudowali murowany kompleks kremlowski.
Po komunistycznym przewrocie i obaleniu caratu w tak zwanym „dużym” Pałacu Mikołajewskim – moskiewskiej rezydencji carów Romanowów – w trzypokojowym apartamencie zamieszkał sam Włodzimierz Lenin z żoną Nadieżdą i siostrą Marią. Po nich mieszkał tam również Józef Stalin.

Po śmierci Józefa Stalina jego mieszkanie przez 10 lat stało puste, a to dlatego, iż żona Nikity Chruszczowa, Nina, nie chciała się tam wprowadzić.

Polityk z żoną zamieszkał na elitarnym osiedlu na Wzgórzach Leninowskich.
Od tego momentu partyjni sekretarze oraz inni dygnitarze mieszkali w mieście. W związku z tym w 1955 roku Kreml moskiewski otwarto dla zwiedzających jako zabytek, a od 1961 roku jest on strefą zupełnie niezamieszkałą.

I tak my się smykali aż do świtu.

Nie powiem, zmęczenie mocno dawało znać już o sobie, gdyż poprzednia noc to tylko zmrużenie oka tak naprawdę, potem cały dzień w Kaliningradzie, a teraz nocka na Kremlu. Ale nie to spędzało mi sen z powiek. Ja się zastanawiałem, czy gość, który wziął od nas kasę na pewno po nas przyjedzie? No bo co będzie jak nie przyjedzie? Na szczęście o umówionej godzinie stawił się na umówionym miejscu a cały mój niepokój okazał się niepotrzebny.
Ostatnie szybkie foty z za szyby naszej pseudo taksówki i będziemy mogli już lecieć na Kaukaz.
Ze względu na symboliczne znaczenie Kremla dla sprawowania władzy w Rosji słowo „Kreml” często jest używane przez polityków i środki masowego przekazu jako zamiennik dla pojęcia rosyjskiej władzy państwowej.
W 1990 roku Kreml moskiewski został wpisany na listę UNESCO.

Nie wszyscy dali radę tak jak my 🙂 🙂 🙂

Moskwa

Jeśli masz ochotę na wirtualną małą czarną, to zamawiając ją będzie nam niezmiernie miło, a Ty docenisz nasz trud włożony w prowadzenie bloga.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

A jeśli podobał Ci się ten wpis, to zapraszamy do wsparcia naszego bloga poprzez polubienie naszego facebooka. Będzie to dla nas sygnał, iż wykonujemy dobrą i wartościową pracę 🙂