Rudy
Kolej wąskotorowa
Jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych na ziemi śląskiej, a dokładniej rzecz ujmując, w Krainie Górnej Odry jest stacja Kolejki Wąskotorowej w Rudach
Można tu zarówno obejrzeć całkiem bogaty tabor kolejowy, ale też można sobie zafundować przejazd kolejką wąskotorową. Od jakiegoś czasu dostępna jest również drezyna.
Bardzo fajne i ciekawe miejsce zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci.
Można też podejść do tematu fotograficznie, gdyż jest tu sporo elementów do kadrowania niestandardowego.
Ponadto miejsce jest mocno rewitalizowane i czuć tu ducha kolejowego, co sprawia, że z roku na rok stacja coraz mocniej tętni kolejowym życiem.
Zapraszamy do galerii.
Pierwsze skupienie na detalach 😉
Kolej wąskotorowa, a w zasadzie linia kolejowa w Rudach powstała w latach 1897 – 1890
Trasa tej linii kolejowej liczyła sobie na tamten czas 51 km i obejmowała Gliwice – Trynek – Racibórz – Płonia. Dzisiaj możesz pokonać 6 km po trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy lub Rudy-Stanica-Rudy.
Wracając; po likwidacji kolei w 1991 roku pozostała stacja Rudy z trzytorową halą lokomotywowni, którą przekształcono w skansen kolejki wąskotorowej. Do zespołu stacyjnego należy też wodna wieża ciśnień, parterowe budynki gospodarcze i drewniana wiata. Wśród eksponatów skansenu znajdują się między innymi lokomotywy i kilkanaście wagonów.
Inicjatywa powstania takiego taboru wiązała się z potrzebą taniego środka transportu
Zakłady przemysłowe w momencie intensywnego rozwoju Śląska takiego właśnie transportu potrzebowały, a jedną z wielu zalet takiej kolejki były lekkie wagoniki, które napędzane były między innymi siłą ludzkich mięśni.
Dzisiaj, dzięki temu, że cała linia została wpisana do rejestru zabytków, możemy to wszystko oglądać i na miejscu wyobrazić sobie naszych przodków, jak ciężko musieli pracować, by nam żyło się lepiej 🙂
Garść detali po raz dugi…
Kolej w Rudach już w pierwszym roku swego istnienia, a był to rok 1903, przewiozła 279 646 pasażerów i 10 009 ton towarów
Do 1945 roku przewozy dochodziły do 700 000 osób rocznie, natomiast w latach 1949-1963 nie spadały poniżej 1 miliona. Rekordowym był rok 1954 kiedy przewieziono aż 1 834 400 pasażerów. Jako że wspomniany już rok 1991 był ostatnim rokiem funkcjonowania kolei pod szyldem PKP – to kolej przewiozła już tylko 90 292 osób.
Ciekawe, czy znajdzie się wśród czytających taki szczęśliwiec, co znalazł się w tym zacnym ostatnim gronie przejazdu?
Chętnie z taką osobą byśmy porozmawiali o tamtym czasie 🙂
Kolejna, trzecia garść detali, tym razem nieco większych 🙂
Podsumowując;
Poznałeś/aś krótką historię powstania obecnej atrakcji turystycznej na Śląsku i jedyne co możemy zrobić, to zachęcić Cię, byś to miejsce odwiedził/ła będąc w tym regionie. Tu z roku na rok coraz więcej się dzieje i zapewniamy Cię, że w Rudach możesz spędzić cały dzień i nie będziesz się nudzić.
To że kolejką po wąskich torach możesz się przejechać to już wiesz, dodatkowo dla dzieciaków jest park linowy, z którego z pewnością większość z nieukrywaną chęcią skorzysta. Zajrzyj koniecznie do kuźni kowalstwa tradycyjnego, która poprowadzi warsztaty, oraz do muzeum kolejowego jak i śląskiej izby. Przejedź się drezyną i wypij kawę w bardzo klimatycznym miejscu jakim jest Bistro Peron 2. Prawda, że sporo tego?
Oczywiście nie zapomnij wybrać się na spacer po Parku krajobrazowym Rud Wielkich, w którym mieści się klasztor Cystersów, a który opisaliśmy tutaj.
I tym miłym akcentem się już pożegnamy, a Ciebie do Rud zapraszamy!
Jeśli masz ochotę na wirtualną małą czarną, to zamawiając ją będzie nam niezmiernie miło, a Ty docenisz nasz trud włożony w prowadzenie bloga.
A jeśli podobał Ci się ten wpis, to zapraszamy do wsparcia naszego bloga poprzez polubienie naszego facebooka. Będzie to dla nas sygnał, iż wykonujemy dobrą i wartościową pracę🙂
A.D.2020